lørdag 25. september 2010

Fotball, stener og pistoler

Vi merker godt at vi er er i et område med stor spenning. Det er rart å se soldater gå rundt i gatene med store geværer og fingeren på avtrekkeren. Her en dag da vi gikk i gamlebyen gikk vi forbi noen gutter på vår alder som sparket fotball på brosteinene. Ballen trillet bort til oss, de tullet og lo og begynte å prate med oss. Den ene gutten spurte om vi likte landet, "Er dere ikke redde? Kanskje jeg er en terrorist!". Uten å tenke meg om svarte jeg på tull "Kanskje jeg er en?" Da ble han alvorlig og dro skjorta til side og viste tydelig fram pistolen sin. Ved siden av stod kammeraten med sin pistol i hånda. Vi smilte pent og trakk oss unna.

En ting er å se uniformerte soldater bære våpen på gaten. Det er til og med ikke så vanskelig å vende seg til.. Men noe annet er det å se unge guttebarn springe rundt i gatene og sikte på hverandre med lekepistoler og softgun. Eller når et barn på tre år bærer et plastikk gevær rundt halsen som er lengre enn seg selv. Langs gatene i Øst Jerusalem får du kjøpt plastikk pistoler og geværer i alle slags modeller, som ligner ekte.

Klokken er over 1 og jeg har akkurat spist en bedre lunsj i kantina på sykehuset. Jeg står ved sykesenga til en intensivpasient ved vinduet. Selv om aircondition anlegget i avdelingen står på, er vinduene åpne.. Utenfor høres plutselig et veldig rabalder av bil horn og mennesker som roper . Veilederen min kikker ut vinduet og sier "Come and see this intifada" Jeg ser ut, og i gaten utenfor sykehuset er det allerede samlet seg en stor mengde av barn og voksne, og flere kommer springende til fra skolegården i nærheten. Trafikken har stoppet opp og bilene tuter om hverandre. En bil prøver å komme seg ut av jamet. Det er nesten som om bilene prøver å stenge den inne. Jeg ser unggutter, trekke frem steiner fra sekker på ryggen og kaste mot bilen. Veilederen forteller meg at det er en Israelsk bil, og at det i går kveld var blitt drept en Palestinsk mann i dette området. Jeg hører lyden av steiner som treffer bilen. Til slutt må bilen ha kommet seg unna og mengden løses opp. Jeg er ikke sikker på detaljene rundt hendelsene i denne episoden, men i flere timer etterpå hørtes summingen fra helikoptre i lufta over oss. Det var første gang vi med øyne fikk vitne noe av den spenning som er mellom folkegruppene her. Og om nettene i etterkant må vi spørre oss selv, "var det skudd eller fyrverkeri vi hørte nå?".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar